Bedrijven willen natuurlijk graag mensen aan het werk hebben die vaardigheden hebben die nodig zijn om hun vak uit te oefenen.
Bij chauffeurs van intern transport machines (heftrucks) ligt de lat hoger : volgens 7.17c van het arbo-besluit dient de werknemer “specifieke deskundigheid” te bezitten.
De rode draad in het theorie gedeelte komt van het arbo-besluit 7.17 en 7.18. In deze wetgeving staan een aantal bepalingen en regels met betrekking tot het gebruik van Intern Transport materieel en warehouse’s, magazijnen en produktie-faciliteiten
Visie
Mijn visie is dat de opleidingen meer gericht kunnen zijn op de omstandigheden binnen uw organisatie.
Wet
In het arbo besluit 7.17 en 7.18 staat dat werknemers die met een intern transportmiddel werken, een ‘specifieke kennis’ van de machine moeten hebben.
Specifieke kennis
Een chauffeur, die met en 1,5 tons truck een euro-pallet zonder lading op 3 meter hoog in de stelling kan manoeuvreren, heeft nog niet die vereiste ‘specifieke kennis’, die wellicht nodig is binnen uw bedrijf.
Hierdoor zal de training en certificering kunnen worden aangepast aan de omstandigheden in uw bedrijf.
Certificaat
In basis krijgt de deelnemer een certificaat dat landelijk geldig is. Een dertigtal onderwerpen komen dan aan bod tijdens de theorie. Een mogelijkheid is om de training aan te passen, deze theorie is dan gericht op de omstandigheden binnen uw bedrijf en is het certificaat dat de chauffeurs krijgen dan ook geldig binnen uw bedrijf. Het voordeel hiervan ? De cursisten krijgen alleen kennis over hun dagelijkse werkzaamheden en de theorie is een stuk korter. Kiest u voor een complete theorie, dan krijgen de chauffeurs een certificaat dat overal geldig is.
BMWT
Ik ben opgeleid en gecertificeerd door de BMWT, de branche organisatie voor o.a. magazijninrichtingen en transportmaterieel.
CBR
Mijn training is gecertificeerd door het CBR voor Code 95
